Implementação de intervenções complexas: lições aprendidas com o portfólio para as transições de cuidado do Patient-Centered Outcomes Research Institute

Sabina B Gesell ; Janet Prvu Bettger ; Raymona H Lawrence ; Jing Li ; Jeanne Hoffman ; Barbara J Lutz ; Corita Grudzen
Título original:
Implementation of Complex Interventions: Lessons Learned From the Patient-Centered Outcomes Research Institute Transitional Care Portfolio
Resumo:

CONTEXTO: Embora as transições de um ambiente de atenção para outro apresentem riscos bem documentados para a segurança do paciente, as instituições de saúde ainda têm dificuldades em identificar quais intervenções devem ser implementadas. Frequentemente são necessárias múltiplas estratégias, e é difícil estudar a efetividade dessas intervenções complexas. OBJETIVO: O objetivo deste estudo foi apresentar as lições aprendidas com a implementação e avaliação de intervenções complexas nas transições durante o cuidado clínico de rotina. DESENHO DE PESQUISA: Nove equipes de estudo sobre as transições de cuidado compartilharam lições importantes sobre a elaboração de intervenções complexas, enfocando o envolvimento das partes interessadas, implementação e avaliação em condições pragmáticas (ou seja, utilizando apenas os recursos existentes) e a disseminação dos resultados de forma a alcançar os responsáveis pela elaboração de políticas e as pessoas que poderiam, em última instância, se beneficiar da pesquisa. RESULTADOS: As lições aprendidas servem como um guia para estudos futuros em três áreas: (1) delinear a função (o objetivo pretendido) em contraposição à forma (modos de execução predefinidos da intervenção), (2) avaliar tanto os processos de apoio à implementação como o impacto das adaptações e (3) envolver os participantes na elaboração e execução da intervenção e na difusão dos resultados do estudo. CONCLUSÃO: Estas lições podem ajudar a orientar futuros estudos pragmáticos sobre as transições de cuidado.

Resumo Original:

BACKGROUND: Improvement interventions would be easier to treat if they were stable and uninfluenced by their environment, but in practice, contextual factors may create difficulties in implementing and sustaining changes. Managers of healthcare organisations play an important role in quality and safety improvement. We need more research in the nursing home and homecare settings to support managers in their quality and safety improvement work. The aim of this study was to explore managers' response to a leadership intervention on quality and safety improvement. METHODS: This study reports findings from the SAFE-LEAD intervention undertaken from April 2018 to March 2019. The research design was a multiple case study of two nursing homes and two homecare services in four municipalities in Norway. We used a combination of qualitative methods including interviews, workshops, observations, site visits and document analysis in our data collection that took place over a 1-year period. RESULTS: Management continuity was key for the implementation process of the quality and safety leadership intervention. In the units where stable management teams were in place, the intervention was more rooted in the units, and changes in quality and safety practice occurred. The intervention served as an arena for managers to work with quality and safety improvement. We found that the workshops and use of the leadership guide contributed to a common understanding and commitment to quality and safety improvement among the managers. CONCLUSIONS: This is a longitudinal study of managers' response to a leadership intervention targeted to improve quality and safety work in nursing home and homecare settings. Our research demonstrates how the mechanisms of stable management and established structures are crucial for quality and safety improvement activities. Management continuity is key for participating in interventions and for using the leadership guide in quality and safety work.
 

Fonte:
; 59(4): S344-S354.; 2022. DOI: 10.1097/MLR.0000000000001591.