A influência da cooperação efetiva sobre o desempenho: um estudo em hospitais holandeses

VAN HARTEN, W. H. ; MEERDINK, N. ; KLOPPER-KES, A. H. J. ; WOLDEROM, C. P. M.
Título original:
Effective cooperation influencing performance: a study in Dutch hospitals
Resumo:

Objetivo: Este estudo enfoca a cooperação entre médicos e administradores e aborda aspectos dessa cooperação que possam guiar intervenções destinadas a melhorar o desempenho hospitalar.

Desenho: Realizamos um estudo qualitativo sobre a cooperação entre médicos e administradores e sobre a influência dessa cooperação no desempenho hospitalar. Os dados resultantes foram estruturados segundo as condições da teoria de Allport sobre conflitos intergrupos.

Ambiente: Hospitais gerais holandeses.

Participantes: Trinta médicos (cirurgiões e clínicos) e administradores (estratégicos, táticos e operacionais) atuantes em cinco hospitais diferentes.

Intervenções: Entrevistas aprofundadas que exploraram a influência da cooperação entre médicos e administradores sobre o desempenho hospitalar.

Principais medidas de desfecho: Os entrevistados confirmaram a complexidade da relação entre médicos e administradores e a associação entre a cooperação e o desempenho hospitalar. Os aspectos mencionados, como diferenças de poder e status, clareza no processo de tomada de decisões e empatia pessoal, são importantes determinantes da efetividade da cooperação entre médicos e administradores.

Resultados: Nosso estudo sugere que a efetividade da cooperação entre médicos e administradores afeta a implementação de iniciativas de qualidade e o desempenho hospitalar.

Conclusões: A relação complexa entre médicos e administradores pode ser considerada uma situação de conflito intergrupos. Combinamos as condições da teoria do contato de Allport com aspectos encontrados em nosso estudo, o que levou às seguintes condições facilitadoras: abordar objetivos comuns, criar tarefas interdependentes, conseguir o apoio de autoridades e respeitar o espaço de atuação do médico. Isso irá promover a cooperação dentro do hospital e, consequentemente, melhorar o desempenho hospitalar.

Resumo Original:

Objective: This study focuses on cooperation between physicians and managers and aspects of that cooperation that can provide leads for interventions aimed at enhancing hospital performance.

Design: We performed a qualitative study on cooperation between physicians and managers and the influence of that cooperation on hospital performance, and structured the resulting data according to the conditions of Allport's theory on intergroup conflicts.

Setting: General hospitals in the Netherlands.

Participants: Thirty physicians (surgical and internal) and managers (strategic, tactic and operational) working in five different hospitals.

Interventions: In-depth interviews exploring the influence of cooperation between physicians and managers on hospital performance.

Main Outcome Measures: Respondents confirmed the complexity of the relationship between physicians and managers and the link between their cooperation and hospital performance. Mentioned aspects such as power and status differences, clarity in decision-making and personal click, are important in determining the effectiveness of the cooperation between physicians and managers.

Results: Our study suggests that the effectiveness of cooperation between physicians and managers is related to the uptake of quality initiatives and hospital performance.

Conclusions: The complex relationship between physicians and managers can be referred to as an intergroup conflict situation. We combined Allport's Contact theory conditions with aspects found in our study leading to the following facilitating conditions: address common goals; create interdependent tasks; arrange the support of authorities and respect the medical domain. They will enhance intra-hospital cooperation and therewith hospital performance.

Fonte:
International Journal for Quality in Health Care : Journal of the International Society for Quality in Health Care / ISQua. ; 23(1): 94-99; 2011. DOI: 10.1093/intqhc/mzq070.
DECS:
comportamento cooperativo, gestão de qualidade, melhoria de qualidade, Holanda