Objetivos: Determinar o grau de integração da segurança do paciente na formação de estudantes de medicina em universidades da Espanha. Métodos: Estudo descritivo e transversal. Avaliamos os planos de ensino de faculdades de medicina espanholas, examinando a proporção de faculdades que ensinam cada um dos tópicos recomendados pelo guia curricular da OMS. Resultados: Obtivemos acesso ao plano de ensino de 38 (78%) das 49 faculdades para o ano acadêmico de 2023-2024. Embora 82% das faculdades tenham integrado algum tópico de segurança do paciente, só 56% incluíram entre 1 e 3 dos 11 tópicos recomendados pela OMS. O número máximo de tópicos integrados foi 7, alcançado por uma única faculdade. Conclusão: Tem sido feito progresso na incorporação de conceitos fundamentais de segurança do paciente, mas a plena implementação dos tópicos recomendados pela OMS nas faculdades de medicina espanholas ainda é insuficiente.
Objectives: The aim of this study was to determine the degree of integration of patient safety in the training of medical faculties at universities in Spain. Methods: A descriptive, cross-sectional study was conducted. An assessment was made of the curse syllabi of Spanish medical schools, summarizing the proportion of faculties that present each of the topics recommended in the WHO’s curriculum guide. Results: Of the 49 faculties, access to the curse syllabus of the subjects for the academic year 2023-2024 was obtained from 38 (78%). Although 82% of the faculties integrated some patient safety topic, only 56% included between 1 and 3 of the 11 topics recommended by WHO. The maximum number of integrated topics was 7, and this was only achieved by 1 faculty. Conclusion: There is progress in the incorporation of fundamental concepts in patient safety, but the comprehensive implementation of all topics recommended by the WHO in Spanish medical schools is insufficient.